top of page
חיפוש

התחלת טעימות - מה צריך לדעת?

סביב גיל חצי שנה נתחיל לשלב מוצקים בתפריט של התינוק. שילוב מוצקים נחוץ גם מבחינה תזונתית אך גם כמובן התפתחותית. הרי מדובר על מעבר מאכילה של תמ"ל או הנקה במרקם נוזלי לאכילה של מזון מוצק במרקם דייסתי רך, מה שמצריך מיומנויות נוספות. במידה והתינוק הגיע לגיל המתאים ומראה לנו סימני מוכנות אז ניתן להתחיל!


במאי האחרון פורסם המדריך המעודכן להזנת התינוק והפעוט של משרד הבריאות ובו מופיעים מספר שינויים מההמלצות שהיו עד היום. סיכמתי לכם את ההמלצות העדכניות בנוגע להתחלת טעימות (מוצקים): (מצורפת טבלה המסכמת את כלל ההמלצות)


  • מתי? סביבות גיל 6 חודשים, כשהתינוק מראה סימני מוכנות.

  • איך? נאכיל בטרמופלינה, בעגלה או אף עלינו. האכלה עם כפית מסיליקון (הנעימה יותר בפיו של התינוק) ושטוחה (על מנת שהתינוק יוכל לגרוף בעצמו את המזון).

  • סימני מוכנות: החזקה יציבה של הראש סקרנות והתעניינות יכולת תיאום בין עיניים יד ופה (הכנסת חפצים וידיים לפה).

  • מה? נתחיל בפירות וירקות, בהמשך נשלב שמנים מן הצומח, בשר (עוף, הודו, בקר), דגים, קטניות, דגנים וביצים.

  • כמה? ביום הראשון להצגת המוצקים נתחיל עם כ-2 כפיות. כל יום נתקדם בכ-2 כפיות, בהתאם לקצב של התינוק. עד הגעה לכמות שתחליף הנקה או תמ"ל.

  • מה לא? דבש אסור לתת עד גיל שנה בגלל חיידק הבוטילנום (גם לא אם עבר חימום). מוצרי חלב ניתן לתת אך לא כמרכיב מרכזי. חלב פרה ניתן לתת בכמות קטנה כחלק ממאכל.

  • דגשים נוספים: מזונות עם פוטנציאל אלרגני יש לתת טעימות למשך 3 ימים. מזונות ללא פוטנציאל אלרגני עדיפות למתן בנפרד בתחילה כדי להרגיל לטעמים ומרקמים שונים.

  • מים: עם התחלת המוצקים יש להציע מים. כאשר מדובר על מספר כפיות בודדות של מוצקים אין חובה אך כאשר הכמויות גדלות הצורך עולה. עד גיל חצי שנה יש להרתיח את כלל סוגי המים (מינרליים, ברז, תמי בר למשך לפחות 2 דקות. מגיל חצי שנה יש להרתיח רק מים המשמשים להכנת התמ"ל (כלומר מים המשמשים לשתייה לא).

חשוב לי לציין שלכל תינוק קצב ההתקדמות שלו ואין להשוות בין אחד לשני. התינוק מכתיב לנו את קצב ההתקדמות ואם מראה לנו סימני אזהרה לעצור (כמו סגירת פה או הטייה של הראש) עלינו להיות קשובים, לעצור ולנסות שוב בעוד כמספר ימים. הכי חשוב לשמור על אווירה טובה וכיפית במהלך הארוחה ולזרום עם התינוק גם אם ייקח יותר זמן לבסס ארוחה.


טיימינג נכון לטעימות יהיה כאשר התינוק עירני, מרגיש טוב ולא רעב או שבע מידי. תדמיינו לשנייה את עצמכם מתנסים בדברים חדשים כאשר אתם עייפים ורעבים מידי, כנראה שלא יהיה מוצלח נכון?


ואי אפשר לסיים בלי להזכיר את חשיבות הארוחה המשפחתית וכן כן כבר בגילאים האלה. ההורים והאחים הם המודל לחיקוי עבור התינוק וזו הלמידה הטובה ביותר אז נסו לשלב במהלך השבוע כמה שיותר ארוחות משפחתיות.



3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page